Απίστευτο αλλά αληθινό γεγονός συνέβη στις ΗΠΑ. Δότης νεφρού κληθηκε να πληρώσει για την επέμβαση 13.000 δολάρια!
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει το ρεπορτάζ του αμερικανικού σάιτ propublica.org, η ιστορία έχει ως εξής.
Ένα email έφτασε στα εισερχόμενα του Έλιοτ Μάλιν με αποστολέα τη μητέρα του εξαδέλφου του:
«Ο Σκοτ χρειάζεται νεφρό», έγραφε. Το μήνυμα περιέγραφε σε λίγες αράδες την κατάσταση του Σκοτ Κλάιν: Στα 28 του χρόνια είχε διαγνωστεί με νεφρική ανεπάρκεια σε τελικό στάδιο. Δεν είχε φθάσει ακόμα στην αιμοκάθαρση, αλλά βρισκόταν αρκετά κοντά.
Η μητέρα του απευθυνόταν σε όσους περισσότερους ανθρώπους μπορούσε, ζητώντας τους να ελέγξουν αν είναι συμβατοί για πιθανή δωρεά του πολύτιμου οργάνου για τον γιό της.
«Σας ευχαριστώ έστω που πέρασε από το μυαλό σας, αλλά παρακαλώ μην αισθανθείτε καμία πίεση να το κάνετε», έγραφε. «Συγγνώμη που πρέπει να μοιραστώ αυτό το βάρος, αλλά η καλύτερη δυνατή συμβατότητα είναι ανάμεσα σε μέλη της οικογένειας».
Ο Μαλίν δεν χρειαζόταν να πιεστεί. Για εκείνον η απόφαση ήταν εύκολη: «Δεν υπήρχε άλλη σκέψη εκτός από το να βοηθήσω τον Σκοτ», είπε αργότερα.
Άνοιξε μια διεύθυνση στο email για να αρχίσει η διαδικασία ελέγχου. Αν αποδεικνυόταν ότι ήταν συμβατός δότης, ο Μαλίν γνώριζε καλά ότι η χειρουργική επέμβαση θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του, ακόμη και την ίδια τη ζωή του. Αυτό που δεν περίμενε ήταν ότι σε ανάλογο κίνδυνο θα είχε εκτεθεί και το «πορτοφόλι» του.
Όπως ακριβώς θα έπρεπε να εμπιστευτεί τα έμπειρα χέρια του χειρουργού για την επιτυχία της επέμβασης, έτσι θα έπρεπε να εμπιστευτεί – μετά την επέμβαση – την τεχνογνωσία των λογιστών και των οικονομικών συντονιστών για να περιπλανηθεί στο, όλο και πιο περίπλοκο, σύστημα που καλύπτει το κόστος των χειρουργικών επεμβάσεων μεταμόσχευσης στις ΗΠΑ.
Τα δυσβάσταχτα έξοδα για μία μεταμόσχευση
Οι ζωντανοί δότες οργάνων δεν θα έπρεπε να πληρώνουν ποτέ για την νοσηλεία που σχετίζεται με μια χειρουργική επέμβαση μεταμόσχευσης. Η ασφάλιση του παραλήπτη – και ασφαλώς και ο ίδιος ο παραλήπτης – καλύπτει όλα αυτά τα έξοδα.
Αυτός ο κανόνας είναι το κλειδί για ένα σύστημα που βασίζεται στο να ενθαρρύνει μια ανιδιοτελή πράξη, όπως η δωρεά οργάνων.
Και για τους περισσότερους ανασφάλιστους ασθενείς, με νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, το Εθνικό πρόγραμμα ασφάλισης Υγείας στις ΗΠΑ (Medicare) θα αναλάμβανε τα έξοδα. Όμως στην περίπτωση του, ο Μαλίν χρεώθηκε με 13.000 δολάρια και απειλήθηκε να κατασχεθούν τα χρήματα από τους τραπεζικούς του λογαριασμούς.
Δότες όπως ο Μαλίν διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στο σύστημα μεταμοσχεύσεων. Σύμφωνα με στοιχεία του United Network for Organ Sharing, τα τελευταία τρία χρόνια πάνω από το 30% των μεταμοσχεύσεων νεφρών προέρχονταν από ζώντες δότες. Οι εθνικοί οργανισμοί υγείας, δεν ασχολούνται δυστυχώς με προβλήματα χρέωσης, όπως αυτά που αντιμετώπισε ο Μαλίν, αλλά αυτά συμβαίνουν και μπορούν ακόμη και να αποτρέψουν τους δότες.
Ο Μαλίν και ο Κλάιν είναι ξαδέλφια μεν, αλλά η σχέση αίματος τους είναι μακρινή. Οι προπαππούδες τους ήταν αδέρφια, με αποτέλεσμα οι δυό τους τώρα να είναι τρίτα ξαδέρφια. Ωστόσο, έχουν την ίδια ηλικία και μεγάλωσαν μαζί και ακόμα ταξιδεύουν και κάνουν διακοπές μαζί. Όταν ο Κλάιν αντιμετώπισε το πρόβλημα με τους νεφρούς του, η οικογένεια στράφηκε πρώτα σε συγγενείς. Τέσσερις μήνες μετά το mail της μητέρας του, ο Μαλίν πήρε την επιβεβαίωση ότι ήταν συμβατός δότης.
Χρονοβόρες εξετάσεις και γραφειοκρατία
«Το πλήθος των διαδικασιών που πρέπει να περάσετε για να το κάνετε αυτό, είναι αρκετά χρονοβόρο κουραστικό και ασυνήθιστο», είπε ο Μαλίν, περιγράφοντας τους κύκλους των ιατρικών εξετάσεων, το βουνό της γραφειοκρατίας, τις προεγκρίσεις και τις διαδικασίες.
Ο Μαλίν είπε ότι του έδωσαν μια διαβεβαίωση: Δεν θα χρειαζόταν να πληρώσει λογαριασμούς ή να χρεωθεί έστω ένα σεντ από το εκτιμώμενο κόστος της χειρουργικής επέμβασης που θα έφθανε στα 160.000 δολάρια.
Η νοσοκομειακή μονάδα είχε λάβει προέγκριση από το ασφαλιστικό πρόγραμμα του Κλάιν, το οποίο θα κάλυπτε όλα τα ιατρικά έξοδα και για τη νοσηλεία και του Μαλίν. Αυτή η διαβεβαίωση, όσο καλοπροαίρετη κι αν ήταν, έπεσε στο κενό.
Τον Ιούλιο που μας πέρασε, ο Μαλίν ταξίδεψε από το Reno στη Νεβάδα, στο Fort Worth, όπου τα δυο ξαδέλφια υποβλήθηκαν σε χειρουργική επέμβαση μεταμόσχευσης στο Baylor Scott & White All Saints Medical Center. Η χειρουργική επέμβαση ήταν επιτυχής.
Ο Μαλίν έμεινε τρεις μέρες στο νοσοκομείο αναρρώνοντας και ο Κλάιν μια ή δύο μέρες περισσότερες.
Στις αρχές Αυγούστου, ο Μαλίν επέστρεψε στο σπίτι του Reno και η ζωή του επέστρεφε κι αυτή στους κανονικούς ρυθμούς της.
Όταν κατέφτασε ο πρώτος λογαριασμός, ήταν περισσότερο ενοχλητικός παρά αγχωτικός. Το ποσόν ήταν μόλις 19,15 δολάρια για την εξέταση αίματος που έγινε πριν από την επέμβαση. Το νοσοκομείο απάντησε ότι θα το φροντίσει. Λίγες ημέρες αργότερα, ο Μαλίν, έλαβε ακόμα μια ειδοποίηση, αυτή τη φορά ότι ένα παλιό ασφαλιστικό πρόγραμμα του, στο οποίο δεν ήταν πλέον ενεργός, είχε χρεωθεί με 934 δολάρια για εργαστηριακή έρευνα. Και πάλι ειδοποίησε το νοσοκομείο και πάλι πήρε καθησυχαστικές απαντήσεις.
Και δωρητής και χρεωμένος!
Στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου, ο Μαλίν έλαβε έναν λογαριασμό για ένα ποσό, που αυτή τη φορά του χάλασε το στομάχι: 13.064 δολάρια! Στην αρχή τρόμαξε, αλλά δεν ανησύχησε και πολύ. Γνώριζε ότι η ασφάλεια του Κλάιν ήταν υπεύθυνη για την πληρωμή. Ειδοποίησε το νοσοκομείο και η απάντησή τους τον χαλάρωσε: «Μην ανησυχείτε»!
Ένα μήνα αργότερα, ήρθε μια δεύτερη ειδοποίηση, που και σ’ αυτήν δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία. Στη συνέχεια, στις 6 Δεκεμβρίου, ο Μαλίν έλαβε ένα έγγραφο που τον τρόμαξε: «Τελευταία ειδοποίηση! Η οφειλή σας θεωρείται πλέον διαμαρτυρημένη. Εάν δεν εξοφλήσετε – προειδοποιούσε η εταιρεία – θα προβούμε σε περαιτέρω διαδικασία είσπραξης»!
Ο λογαριασμός προερχόταν από την NorthStar Anesthesia, μια εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες αναισθησιολόγων σε νοσοκομεία σε όλη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένου του Baylor Scott & White All Saints. Τώρα, ο Μαλίν δεν ήταν μόνο εκνευρισμένος που του έρχονταν οι λογαριασμοί με καταιγιστικό ρυθμό, αλλά ανησυχούσε πλέον και για τους τραπεζικούς λογαριασμούς του.
«Πάρε πίσω το νεφρό»…
Ο Μαλίν έκανε τα παράπονά του μέσω Twitter για την επιθετική πρακτική τιμολόγησης και τις απειλές για την είσπραξη του ποσού, για να πάρει μια σειρά απαντήσεων, από αστείες που τον συμβούλευαν να πάρει πίσω το νεφρό του, μέχρι οργισμένες για την τακτική των ασφαλιστικών εταιρειών.
Τηλεφώνησε απλά στην εταιρεία τιμολόγησης και στο νοσοκομείο, αφού δεν μπορούσε να κάνει τίποτα περισσότερο. Έκανε επίσης ό,τι ήταν δυνατόν για να αφήσει τον ξάδελφό του, Κλάιν, εντελώς έξω από όλο αυτό: «Έχει πολλά στο κεφάλι του», είπε ο Μαλίν για τον ξάδελφό του. «Η ανάρρωσή του ήταν πιο δύσκολη από τη δική μου. Είναι αυτός που δέχεται το όργανο, άρα θα παίρνει ανοσοκατασταλτικά για το υπόλοιπο της ζωής του. Λόγω του COVID, είναι απομονωμένος σε κλειστό χώρο. Δεν θέλω να τον αγχώνω».
Από την ανάρτηση στο Twitter ενημερώθηκαν και δημοσιογράφοι, που έδωσαν έκταση στο θέμα και επικοινώνησαν με την εταιρεία NorthStar Anesthesia. Ο Μαλίν δεν είχε νεότερα μέχρι τις 19 Ιανουαρίου, μια μέρα αφότου δημοσιογράφοι επικοινώνησαν με τη NorthStar για να σχολιάσει το γεγονός.
«Συγγνώμη, κάναμε λάθος»…
Την επόμενη μέρα, η εταιρεία έστειλε email στον Μαλίν, ενημερώνοντάς τον ότι δεν ήταν υπεύθυνος για τον λογαριασμό και ότι δεν στάλθηκε ποτέ σε εισπρακτικές εταιρείες και ότι η χρηματοπιστωτική του αξιοπιστία δεν θα θιγεί.
«Εκ μέρους της NorthStar, ζητώ συγγνώμη που προκάλεσα οποιαδήποτε σύγχυση ή ανησυχία σχετικά με αυτό το θέμα και σας διαβεβαιώνω ότι έχει επιλυθεί», έγραψε η Κέιτ Στετς, η οικονομική διευθύντρια της εταιρείας. Ενημέρωνε επίσης ότι, μετά την κλήση του στις 7 Δεκεμβρίου, ο λογαριασμός είχε αποσταλεί στη «σωστή κατεύθυνση», αλλά η εταιρεία δεν του το κοινοποίησε. Η επιστολή εξηγούσε ότι η NorthStar είχε λάβει λανθασμένες ασφαλιστικές πληροφορίες τη στιγμή της επέμβασης. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι λογαριασμοί αποστέλλονται αυτόματα στον ασθενή.
Έκτοτε, η εταιρεία προσάρμοσε την πολιτική της για να αποτρέψει κάτι τέτοιο σε μελλοντικές περιπτώσεις μεταμόσχευσης.
«Για να είμαστε σαφείς, δεν είναι η πολιτική της NorthStar να χρεώνει τους δωρητές οργάνων μεταμοσχεύσεων για λογαριασμούς που σχετίζονται με τις χειρουργικές επεμβάσεις τους», έγραψε η Στετς.
Περίπλοκες διαδικασίες!
Σε δήλωση του, εκπρόσωπος της NorthStar είπε ότι κανένας δωρητής οργάνων δεν πληρώνει «από την τσέπη του».
Το νοσοκομείο, ωστόσο, αρνήθηκε να δώσει συνέντευξη σχετικά με το τι πήγε στραβά με τη τιμολόγηση. Ένας εκπρόσωπος του, έκανε μια σύντομη δήλωση: «Είμαστε χαρούμενοι που επιλύθηκε το πρόβλημα για τον ασθενή μας από την NorthStar. Αν και η χρέωση είναι περίπλοκη, αυτά τα περιστατικά είναι σπάνια. Ήμασταν επίσης σε επαφή με τον ασθενή και δεν έχουμε κάτι άλλο να αναφέρουμε».
Η χρηματοδότηση τέτοιων πολυέξοδων χειρουργείων είναι τόσο περίπλοκη που τα μεταμοσχευτικά κέντρα απασχολούν ειδικούς συντονιστές για να βοηθήσουν δότη και λήπτη στη διαδικασία.
Ο Μαλίν είπε ότι αισθάνεται τυχερός, που ήταν ενημερωμένος και ευέλικτος για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά ζητήματα και έλυσε το πρόβλημα. Ανησυχεί όμως για άλλους, με λιγότερα μέσα, που θα αντιμετωπίσουν μια παρόμοια κατάσταση, αναγνωρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο ώστε να δωρίσουν ένα όργανο.
Κι όποιος υποστηρίζει ότι κάτι τέτοια «μόνο στην Ελλάδα γίνονται», το ρεπορτάζ του αμερικανικού σάιτ τον αποστομώνει.
Πηγή: propublica.org